Proeverij: ansjovis

ansjovis

Bruschetta met ansjovis  #brainfood

Ansjovis: de smaakmaker van de Mediterrane keuken. Dit kleine, zilte visje bevat ontzettend veel Omega-3 onverzadigde polyvetzuren. Deze vetzuren beschermen onze hersenen tegen veroudering en spelen een belangrijke rol in de strijd tegen de ziekte van Alzheimer. Ook bij depressie of een slecht humeur is ansjovis op je bord een top idee. Deze visjes verhogen het niveau aan omega 3 onverzadigde polyvetzuren 10 keer meer dan bijvoorbeeld tonijn of andere vissoorten.

Daarnaast bevat ansjovis (net als sardientjes) ook DMAE. Dit is een voorloper van de neurotransmitter acetylcholine. DMAE vergroot het concentratievermogen, het korte termijngeheugen en het leervermogen.

 

Ingrediënten

stokbrood of stukken boeren/desembrood
roomboter
1 potje ansjovis
kappertjes
peterselie

 

Bereiding

Snij het brood in stukken of de stokbrood in sneetjes van ongeveer 1 cm dik. Je kan de broodjes roosteren in de koekenpan maar ook vers zijn ze erg lekker. De smaak van de boter komt dan goed tot zijn recht. Besmeer de broodjes met roomboter. Spoel de ansjovis goed af en leg 1 a 2 filets op een broodje.
Garneer met 2/3 kappertjes en wat peterselie. Een Mmmmediterane smaaksensatie!

 

Een variatie hierop is met tomaat en rucola. Halveer 8 cherrytomaatjes en doe ze in een pannetje. Schenk daar 2 eetlepels balsamicoazijn bij en breng dit aan de kook. Laat het zacht pruttelen tot de tomaten zacht zijn. Laat ze dan afkoelen en giet ze af in een vergiet. Leg de ansjovis op het broodje, samen met wat rucola en schep hier het balsamico tomatenmengsel overheen. Bestrooi met een klein beetje peper en serveer direct.

 

Buon Appetito!

 

 

 

 

groen

Have your say