Blue zone secrets uit Sardinië

blue zone secrets

Blue Zone Secrets: Wil je leven zoals de mensen in Sardinië dat doen, dan zijn dit belangrijke ´secrets´:

 

Vlees eten mag, maar eet hoofdzakelijk plantaardig
Het Sardijnse voedingspatroon bestaat uit volkoren brood, bonen, groente uit eigen tuin, fruit en, in sommige delen van Sardinië, veel olijfolie. Sardijnen eten van oorsprong ook pecorina kaas, afkomstig van grasgevoerde schapen. Deze kaas bevat veel omega-3 vetzuren. Vlees wordt vooral gegeten op zondagen en bij speciale gelegenheden.

 

Zet je geliefden op de eerste plaats
Sardijnen hebben sterke´familie waarden´. Deze waarden geven zekerheid dat er voor ieder lid van de familie gezorgd wordt. Mensen die in sterke, liefdevolle families leven hebben minder last van stress, depressie en eenzaamheid.

 

Drink geitenmelk
Een glas geitenmelk bevat voedingsstoffen die beschermen tegen ontstekingen en ontstekingsgerelateerde ziektes en ook tegen ouderdomskwalen als hartziekten en Alzheimer.

 

Eer de ouderen
Grootouders kunnen een bron van liefde en wijsheid zijn, hulp bieden bij het oppassen van kinderen en mogelijk ook financiële hulp. Daarnaast kunnen ze van hun kinderen verwachten en motiveren tradities in stand te houden, zodat ze makkelijker zullen slagen in hun leven. Dit kan allemaal bijdragen aan gezondere, beter aangepaste en langer levende kinderen. Dit kan de levensverwachting van de totale bevolking significant verhogen

 

Wandel dagelijks
Dagelijks 5 km of meer wandelen, zoals de Sardijnse herders dat doen biedt alle cardiovasculaire voordelen die je je kunt wensen. Ook heeft het een positief effect op het spier- en botmetabolisme

 

Drink dagelijks 1 tot 2 glazen rode wijn
Sardijnen drinken matig wijn. Cannonau wijn heeft twee of drie keer de hoeveelheid flavonoïden dan andere wijnen.

 

Lach met vrienden
Mannen in de Blue Zone staan bekend om hun ´Sardonisch´gevoel voor humor.  Ze komen iedere namiddag ergens op straat bij elkaar om met en om elkaar te lachen. Lachen reduceert stress en verlaagt de kans op ziekten. Je immuunsysteem vaart er wel bij.

 

 

 

Bron: Blue Zones: Lessons For Living Longer From The People Who’ve Lived The Longest van Dan Buettner.

Have your say