Darmflora herstellen met essentiële suikers

darmflora herstellen

Onze darm is het grootste en belangrijkste orgaan van ons immuunsysteem. 

In de darm leven veel bacteriën die samen de darmflora vormen. Deze bacteriën helpen mee met de voedselvertering. Dit doen ze door complexe voedingsstoffen af te breken tot gemakkelijk opneembare basismoleculen.

Een evenwichtige balans tussen de verschillende soorten bacteriën is dus heel belangrijk.

Dit evenwicht kan optimaal hersteld worden door dysbiose in de darm aan te pakken, blokkades op te heffen en de ecologie van de darm te herstellen.

Orthobiotica is hierbij onmisbaar.

Orthobiotica zijn lichaams- en voedingsstoffen die de darmwand en de hele darmflora optimaliseren. Essentiële glycosuikers. Deze suikers zijn onmisbaar bij de communicatie tussen de cellen onderling.

Een goede celcommunicatie is de basis voor de besturing, regulering en bescherming van onze hele stofwisseling. Er moet immers eerst communicatie plaatsvinden voor er een proces in de stofwisseling kan worden uitgevoerd. Ontbreken van glycosuikers is zoals het ontbreken van stukjes ‘letters’. De informatie overdracht is dan niet optimaal. Dit heeft gevolgen voor de stof- wisseling.

Een optimale celcommunicatie geeft een optimale informatie overdracht. 

Hiermee is onze stofwisseling in staat verstoorde processen te herstellen en op te ruimen. Glycosuikers, of glyconutriënten zijn dus essentieel. Deze suikers dienen we door voeding binnen te krijgen. Ze zitten in planten, vruchten, groenten, paddenstoelen, wieren en zaden.

Van de meest essentiële suikers bevat ons voedingspatroon er nog maar twee in ruim voldoende mate, namelijk galactose (in zuivel) en glucose (in koolhydraten).

De andere ‘suikers’ (arabinogalactaan, mannose, NAG, galactose e.d.) kunnen we vinden in:

  • wortel, zwarte bonen, peer, tomaat, kokosnoot, curcuma, salie, lariks: arabinogalactaan.
  • bonen, linzen,  aloë vera sap, kool, broccoli, tomaten, paddenstoelen, shiitake, zwarte, blauwe en rode bessen, kruis- en veenbessen (cranberries), perziken, appels, sinaasappels: mannose.
  • runder producten, bepaalde soort roodwieren (Dumontiaceae) en in shiitake paddenstoelen: N-Acetyl Galactosamine (NAG)
  • bonen (vooral de black-eye), sperziebonen, snijbonen, sojabonen, prei, ui*, tomaat, (hazel)noten, fenegriekzaadjes, zwarte bessen (Ribes nigrum): galactose
  • artisjok, asperge, prei, ui, zoete aardappel, knoflook, aardpeer, paardenbloiem, cichoreiwortel: inuline
  • moedermelk, kippeneieren, wei-eiwitisolaat en rauwe melk: N-acetylneuraminezuur
  • moedermelk, kelp*, zeewier, Japanse bruine algen, champignons, medicinale paddestoelen (Reiskhi, Shiitake, Mai take, Coriolus Vesicolor ) en zaden: fucose
  • kelp, bessen, framboos, peer, aloë vera, zaden, guave, granen (gerst, rogge), kruiden, psyllium, broccoli, spinazie, eierplant, erwten, aubergine, sperziebonen, groene boon, kool en maïs: xylose

 

*Kelp bevat fucose, xylose, mannose en galactose. Kelp remt bacterie groei, heeft een ontstekingsremmende invloed bij darminfecties en herstelt de communicatie tussen de cellen.

*Prei, ui en sojabonen zijn goede prebiotica, ze bevatten naast galactose ook fermenteerbare vezels.

Een nieuw ontdekt type prebiotica is XOS (Xylo-oligio sacchardiden) en is van nature aanwezig in groenten, fruit, bamboe, honing en melk.

 

Kruiden: wapens tegen bacteriën, schimmels en parasieten in de darm zijn onder andere koriander (vers en zaad), basilicum, gember en kaneel. (van gember en kaneel kun je heerlijke thee maken: een theelepel kaneel met een paar schijfjes verse gember en een beetje sap van een citroen laten trekken in heet water).

 

De darmen kunnen alleen goed functioneren wanneer ze goed worden gevoed. Zorg dus dat je voeding ruim voldoende essentiële suikers bevat!

 

 

 

 

Geraadpleegde Bronnen: Faché Walter O.M./eFIOW

1 comment

  1. Pingback: Kun je ervoor kiezen om gelukkig te zijn? - Buon Appetito

Have your say