Energie tip: de volgorde in je maaltijd is belangrijk

breakfast-848313_1920

 

Begin je maaltijd als dat mogelijk is met de eiwitten en de groenten/fruit en eet daarna pas de koolhydraten (brood, pasta e.d.). Uit recent onderzoek blijkt namelijk dat deze volgorde beter is voor je bloedsuikerspiegel. Als je eerst de eiwitten en de groenten eet veroorzaken de koolhydraten minder stijging in de bloedsuikerspiegel.

En dát is belangrijk voor je energieniveau. Dat betekent dat je minder schommelingen hebt in energie en in stemming. Beter in balans bent.

Een eenvoudige en makkelijk haalbare tip. Het is vaak moeilijk om eetgewoonten blijvend te veranderen. Deze kleine aanpassing kan al een groot positief voordeel betekenen in hoe jij je voelt door de dag heen.

Het is belangrijk dat je bloedsuikerspiegel in balans blijft. Insuline is het hormoon dat daarvoor verantwoordelijk is. Insuline verlaagt de bloedsuiker. Zodra je lichaam niet meer goed reageert op insuline spreken we van insulineresistentie. Er blijft dan teveel bloedsuiker ongebruikt in je bloed zitten. Dat is een erg ongezonde situatie voor je lichaam. Je merkt dit aan je energie niveau maar ook aan je stemming! Je hebt last van stemmingswisselingen, voelt je onrustig. Je slaat vet op, afvallen lukt maar niet.

Daarnaast kan insulineresistente een voorfase zijn van diabetes of van het metabool syndroom. Een neerwaartse spiraal waar je lichaam dan in terechtkomt. Insulineresistentie wordt helaas een steeds groter probleem in Nederland. Heel vaak ontstaat het door verkeerde eetgewoonten en te weinig beweging. Een goede gevoeligheid voor insuline is een voorwaarde om je energiek en fit te voelen, en om slank te worden of te blijven.

Streef naar zo min mogelijk pieken en dalen in de bloedsuikerspiegel. Dan blijft je energie niveau gelijkmatig en krijgt je lichaam de kans over te schakelen op de vetverbranding. Gelukkig kun je de insulinegevoeligheid van je lichaam altijd verbeteren. Soms zelfs al met hele kleine aanpassingen zoals de volgorde veranderen; eerste eiwitten en groenten, daarna pas de koolhydraten.

 

 

adult-education-572269_1920

 

Nog enkele tips:

  1. Zorg voor voldoende beweging
  2. Eet minder suiker
  3. Voeg regelmatig kaneel toe aan je eten of drinken (thee bijvoorbeeld). Kaneel maakt je lichaamscellen gevoeliger voor insuline.

 

Wil je meer tips of advies, echt aangepast op jouw persoonlijke situatie? stuur mij dan een mailtje via info@praktijkbuonappetito.nl
Ik begeleid jou graag naar de beste en gezondste versie van jezelf.

 

 

 

Bron: Food order has a significant impact on postprandial glucose and insulin levels; Diabetes Care 38(7): e98-99,2015. PMID: 26106234

Have your say