Kun je ervoor kiezen om gelukkig te zijn?

neurotransmitters

Kun je ervoor kiezen om gelukkig te zijn?

 

In deze blog leg ik je graag iets uit over de relatie tussen de hersenen en de darmen.

Waarom is de gezondheid van onze darmen zo bepalend voor onze emoties en hoe we ons voelen? en kun je ervoor kiezen om gelukkig te zijn? Wist je dat wat je eet van grote invloed is op jouw geluks-beleving?

Eigenlijk ontdekt de wetenschap steeds meer wat we onbewust eigenlijk al lang weten: ons buikgevoel bepaalt voor een heel groot deel hoe het met ons gaat. (vlinders in de buik, buikpijn hebben van de zenuwen, ‘het in je broek doen van angst’). Deze uitdrukkingen kennen we allemaal toch?

We kennen ook allemaal ons ‘onderbuikgevoel’, onze intuïtie. Dit zijn niet zomaar termen. Er is namelijk een rechtstreekse relatie tussen de hersenen en de darmen; de hersen-darm as. De laatste jaren neemt de wetenschappelijke kennis rond deze hersen-darm verbinding enorm toe. Zo weten we nu dat de communicatie via deze as in beide richtingen plaatsvind. Er worden niet alleen signalen verzonden vanuit de hersenen naar de darmen, maar ook vanuit de darmen naar de hersenen. Je kunt deze as vergelijken met een telefoonlijn. De communicatie via deze lijn verloopt via neurotransmitters.

 

gelukkig zijn

 

Je darmen ‘praten’ dus letterlijk tegen je hersenen om je emoties te beïnvloeden. En ook andersom produceert het brein emoties en neurotransmitters die een uitgesproken effect op de darmen hebben.

 

De neurotransmitter serotonine speelt een hele belangrijke rol in de communicatie tussen darmen en hersenen. Serotonine is een stof die onder andere voor ons gevoel van geluk zorgt. Deze stof wordt hoofdzakelijk aangemaakt in de darmen. Een veranderde activiteit van serotonine kan daarom zowel in de darmen als in de hersen-functies problemen veroorzaken. Verloopt de communicatie niet goed, dan kun je ziek worden, maar bijvoorbeeld ook angstig of depressief.

Een andere belangrijke neurotransmitter voor je stemming is dopamine. Dopamine bepaalt mede of je je opgewekt of terneergeslagen voelt. Dopamine staat voor plezier ervaren, kunnen genieten en je goed voelen. Uit recent onderzoek blijkt dat ook problemen met de neurotransmitter dopamine een directe relatie hebben met de toestand in de darmen. Zo blijkt nu dat een dopamine disbalans rechtstreeks verband houdt met ontstekingen in de darmen.

 

Een goede gezondheid (ook mentale gezondheid!) begint dus in de darmflora. De samenstelling van de darmflora (darmbacteriën) hebben grote invloed op onze emoties. Darmbacteriën hebben invloed op ontstekingen, pijn, op ons eetgedrag, stemmingen zoals (over)gevoeligheid, rusteloosheid en zelfs angst en depressie. Heel vaak zie je dat mensen met deze klachten ook problemen en klachten ervaren in de darmen. (een prikkelbare darm en hooggevoeligheid of depressie gaan bijvoorbeeld vaak samen). Een recente studie toonde aan dat door inname van probiotica angst afneemt.

We zagen al dat serotonine (ons gelukshormoon) hoofdzakelijk wordt aangemaakt in de darmen. Voor de aanmaak van deze neurotransmitter is het aminozuur tryptofaan nodig. Door bijvoorbeeld gist, parasieten of foute darmbacteriën, kunnen infecties in de darm ontstaan. Hierdoor kan zoveel tryptofaan verbruikt worden dat er niet meer voldoende over is voor de aanmaak van serotonine. Depressie en slapeloosheid kan het gevolg zijn!

Darmbacteriën hebben het vermogen om veel neurotransmitters te produceren die rechtstreeks invloed hebben op de hersenen en op onze gedachten. Darmbacteriën hebben zelfs invloed op jouw eetgedrag en voedingskeuze. Heel belangrijk dus om bij het begin te beginnen, de darmflora optimaliseren.

hoe kun je dat doen? lees het in deze blog: http://praktijkbuonappetito.nl/darmherstel/

 

gelukkig zijn

 

Ook stress is een belangrijke factor. Stress beïnvloedt de darmbacteriën op verschillende manieren. Door teveel stress ontstaat een toename van ontstekingsstoffen waardoor de samenstelling van darmbacteriën verandert. Ook heeft stress effect op de doorlaatbaarheid van de darmwand (lekke darm). Hierdoor komen bacteriën in het bloed terecht en kunnen zo ontstekingen overal in het lichaam veroorzaken

Zorg ervoor dat je maaltijd echt een stressvrij moment is. Zonder telefoon, zonder ondertussen naar allerlei zenders te zappen. Zonder ruzie te maken of als je kinderen hebt, zonder strengheid (‘je blijft aan tafel tot je bord leeg is!). Ook dit veroorzaakt stress. Voor volwassen is eten zonder stress belangrijk, maar voor kleine kinderen helemaal. Bij kleine kinderen ontwikkelen de ‘darmhersenen’ zich parallel met de hoofdhersenen. Bij stress worden zenuwen geactiveerd die onze spijsvertering afremmen. Hierdoor belasten we onze darmen en halen bovendien ook veel minder energie uit ons eten.

Goede en gezonde voeding is de eerste stap richting gezonde darmen. Je darmen spelen een hoofdrol voor je gezondheid en je hele welzijn en verdienen dus alle aandacht!

Eet je ongezond, dan heeft dat tot gevolg dat je darmflora niet optimaal functioneert, deze logica begrijpen we allemaal. Dat het ook andersom werkt is veel minder bekend. Het kan namelijk ook zo zijn ongezond eetgedrag juist een gevolg is van een darmflora die niet in orde is. Dus wanneer je wel gezond eet maar geen effect daarvan merkt kan dit wijzen op een darmflora die niet optimaal is. Dit los je niet op door simpelweg probiotica te gaan slikken. Laat je hierin goed adviseren. Voeding is en blijft echt maatwerk.

 

I have choosen to be happy, because it is good for my health

-Voltaire

 

 

 

Let op: je kunt je nog een paar dagen inschrijven mét vroegboekkorting voor ons prachtig online voedingsprogramma. Kosten: voor slechts 44 euro heb je levenslang toegang tot onze online community.
Mis het niet en meld je nog aan voor 1 november! 

 

 

 

2 comments

  1. Songul - 12 september 2016 20:03

    Wauw… Wist en voelde ik allemaal al wel….
    Fijn om in woorden te lezen hoeveel invloed je darmen/ buik kunnen hebben op je gevoel en dagelijks leven..
    Zin in de 10 dagen happy!!

    Beantwoorden
  2. Annemarie - 13 september 2016 10:19

    Super! Wij hebben er ook veel zin in!

    Beantwoorden

Have your say