Kom jij nog wel eens echt tot rust?

vrouw-in-klaprozenveld

Voor een fijn, gezond en vitaal leven, zijn ontspanning en rust minstens zo belangrijk als actie en energie. Het belangrijkste stofje dat hierbij een rol speelt is GABA: een ‘remmende’ neurotransmitter die ervoor zorgt dat we kunnen ontspannen en herstellen.

 

In onze 24uursmaatschappij hebben steeds meer mensen een GABA-tekort. Voor ons lichaam betekent dit een staat van continue stress, waarbij adrenaline – in plaats van dopamine – de brandstof wordt. Adrenaline is een stresshormoon, dat je lichaam uiteindelijk uitput. In een poging om dit te herstellen gaat je lichaam meer en meer GABA verbruiken waardoor er gemakkelijk tekorten kunnen ontstaan. Om dit te voorkomen (én alle vervelende klachten die daarbij horen) is het dus belangrijk dat je meer GABA ‘binnenkrijgt’.

Terugschakelen, rust nemen en ontspannen lukt alleen als er ruim genoeg van deze biochemische stof in je lichaam aanwezig is!

Wanneer je te vaak of te lang op adrenaline leeft, zal je lichaam overschakelen naar een zogenoemde ‘Glutamaat stand’. Dit zie je bijvoorbeeld bij een burn-out en uitputting. Wanneer je te lang in deze stand blijft, ontstaat er schade aan de hippocampus, die onder andere een belangrijke functie heeft voor je werkgeheugen.

Het is dus belangrijk om te weten hoe je lichaam functioneert. Dit kan wisselen. Overdag functioneer je bijvoorbeeld op adrenaline. Zodra daar de energie is verbruikt, schakelt je lichaam over naar glutamaat. De actie die nodig is, is wezenlijk anders. Een lichaam in adrenaline heeft bijvoorbeeld intensieve beweging om stress te beëindigen, terwijl het in glutamaat stand een flinke wandeling nodig heeft om dingen los te kunnen laten en het aerobe metabolisme te stimuleren.

Het is erg verstandig om in je voeding en leefstijl aandacht te besteden aan de aanmaak van GABA. Maak tijd om de dingen te doen die je leuk vindt, beweeg voldoende en eet voedingsbronnen als walnoten, quinoa, aardappelen, uien, bananen, broccoli en biologische scharreleieren. Vermijd geraffineerde suikers en overweeg bij grote tekorten natuurlijke supplementen te gebruiken.

 

52691933 - black beans

Wil je een uitgebreide voedingslijst ontvangen met voedingsmiddelen die de aanmaak van GABA stimuleert? Deze kun je tegen een kleine vergoeding van 3,95 aanvragen via info@praktijkbuonappetito.nl  of wellicht is ons receptenprogramma behulpzaam voor jou!

 

Je kunt je ook aanmelden als member bij onze blue zone lifestyle club. In deze club werken we met een inspirerende groep mensen aan een gezonde en vitale leefstijl. Meer informatie over de club en het membership vind je op deze pagina.

 

 

Have your say