Moodbooster: Boerenkool

moodbooster boerenkool

Boerenkool

 

Boerenkool staat bovenaan in de lijst van nutriëntdichtheid. Nutriëntdichtheid is de term die wordt gebruikt om de concentratie van voedingsstoffen te beschrijven. Boerenkool biedt ongelooflijk veel culinaire mogelijkheden, deze supergroente groeit bijna overal en is gemakkelijk zelf te telen. ‘Mijn ultieme maatstaf voor een levensmiddel is het vermogen wat het bezit om de gezondheid van de hersenen te ondersteunen‘ – dit zegt Drew Ramsey MD, psychiater, farmer en auteur van het zojuist verschenen boek Eat Complete.

Meer boerenkool op je bord betekent: een gelukkiger, gezonder en sexyer leven – allemaal elementaire tekenen dat je hersenfuncties goed werken.

Wat is de werking van boerenkool? Wat is het wonder van deze groente? Laten we beginnen met de kracht van fytonutriënten, moleculen in planten die verbazingwekkende dingen doen. Een zogenaamde sulfurophane reist van je boerenkool smoothie naar je lever waar het je natuurlijke detoxvermogen verhoogt.

 

boerenkool--banana-smoothie-eng

 

Een ander stofje is kaempferol (dit zit ook in broccoli en aardbeien). Kaempferol is echt de fontein van de jeugd – deze stof werkt in op de genen die gerelateerd zijn aan een langere levensduur. (nog meer dan resveratol in rode wijn bijvoorbeeld).  

Voeg hier nog aan toe de carotenoïden, die gerelateerd worden aan iemands algehele gevoel van optimisme, en de glucosinolaten, een bekende kanker vechter, en het is duidelijk dat boerenkool een fantastisch medicijn uit de natuur is. Just step into the Farmacy of Nature

 

boerenkool3



Als we weten dat het brein voor ongeveer 60 procent uit vet bestaat, dan is het duidelijk dat de gezondheid van de hersenen sterk afhangt van de keuze en de hoeveelheid juiste vetten in je voeding.

Deze vetten bestaan hoofdzakelijk uit omega-3 vetzuren, toevallig de belangrijkste vorm van vet in boerenkool. De plantaardige omega-3 ALA (a-linoleenzuur) is gerelateerd aan veel gezondheidsvoordelen zoals het verlagen van het risico op depressie en diabetes. Zowel diabetes en obesitas richten grote schade aan in de hersenen en boerenkool is een geweldige eerste stap bij de bestrijding van beide. Hoge bloedsuikerspiegels zorgen voor versnelde veroudering in bloedvaten en hersencellen. 

De vezels in boerenkool zorgen voor verzadiging en bevorderen ook een betere darmgezondheid. Boerenkool is laag in koolhydraten, dus er is geen piek in de bloedsuikerspiegel.

Om optimaal te functioneren zijn de hersenen afhankelijk van essentiële vitaminen en mineralen . Volgens de traditionele maatstaven van nutriëntendichtheid staat boerenkool bovenaan. Een kopje rauwe boerenkool bevat slechts 33 calorieën, maar toch krijg je een enorme dosis vitamine C (134 procent RDA), pro-vitamine A (206 procent RDA), en vitamine K (684 procent RDA) binnen.

Dit zijn flinke hoeveelheden, maar hoe zit het met al die vitamine K?! We horen niet veel over deze essentiële vitamine, toch is dit een voedingsstof die zeker aandacht verdient. Vitamine K is lang in verbinding gebracht met bloedstolling, het is een krachtige anti-oxidant dat vet beschermt.

Vitamine K is een essentiële co-factor die nodig is bij het maken van specifieke vetten, ‘sfingolipiden’ genoemd. Deze vetten creëren de structuur en ook de veerkracht van onze hersencellen. Vitamine K is ook nodig voor de gezondheid van onze botten, en laat boerenkool nu ook een grote bron zijn van nog een ander bot-bouwer, namelijk calcium. Studies over de opnames van calcium uit boerenkool hebben aangetoond dat boerenkool superieur is aan melk! Dit komt omdat in tegenstelling tot veel andere groenten, zoals bijvoorbeeld spinazie, boerenkool bijna geen oxalaten heeft die de opname belemmeren. Ook bevat boerenkool voor een bladgroente erg veel eiwitten. Voeg daarbij het ijzer, foliumzuur en vitamine B6, allemaal nodig om hersenenmoleculen te maken, zoals serotonine en dopamine, en het is duidelijk dat boerenkool absoluut een brainfood is.

 

 

boerenkoolsmoothie1

 

 

Recepten:
http://www.eatlivelife.com/2015/01/04/57-amazing-vegan-and-paleo-friendly-kale-smoothie-recipes/
http://www.voedselzandloper-recepten.nl/boerenkool-met-cannellinibonen-gedroogde-tomaatjes-en-oude-kaas.html

 

Geraadpleegde bronnen voor dit artikel: Drew Ramsey MD - psychiater, farmer en auteur

Have your say