Omelette Mediterraneo

mediterraanse omelet

Mediterraanse omelet

In een eerdere blog kwam aan de orde dat tarwe, koolhydraten en suiker een enorme impact op ons brein hebben. Mistig denken bijvoorbeeld, slecht kunnen concentreren, watten in je hoofd..  Wat je in je mond stopt heeft invloed op je denkvermogen. Op hoe je mentaal functioneert en ook op hoe je je voelt. Hersenen hebben om goed te functioneren, goede vetten nodig!

Sardines zijn kleine visjes met veel van deze goede vetten. Naast de welbekende omega 3 vetzuren bevatten sardines (net als ansjovis) ook DMAE. Dit is een voorloper van de neurotransmitter acetylcholine. DMAE vergroot het concentratievermogen, het korte termijngeheugen en het leervermogen.

Sardines zijn supergezond. Ze staan aan het begin van de voedselketen, en zijn daardoor nog niet zwaar verontreinigd met hoge kwikgehaltes en andere schadelijke stoffen. Sardines eten enkel plantaardig voedsel en plankton.

Ik eet ze veel en graag. Hoewel een boterham met sardientjes heerlijk is, beperk ik het eten van brood tot één, hooguit twee keer per week. Als ik brood eet, kies ik voor écht brood. Ambachtelijk desembrood. Mijn uitdaging nu was sardientjes in een gerecht verwerken wat geschikt is als ontbijt en/of lunch. Zo ontstond deze hartige omelet. Die ook koud overheerlijk is!  Een voedzame en hartige hap voor onderweg!

 

Ingrediënten  (voor 2 á 3 personen)

3 grote of 4 kleine eieren
halve groene peper
halve ui
teentje knoflook
zwarte olijven (ong. 10)
een half blikje sardientjes
4 á 5 zontomaatjes
paar takjes tijm
paar blaadjes salie
vers gesneden rozemarijn (1 takje)
peper en zout
olijfolie

 

Bereiding

Snij de ui in ringen, de groene peper en de knoflook in kleine stukjes. Verhit wat olijfolie in een koekenpan en bak de ui op een laag vuur, voeg de groene peper en de knoflook toe.

Snij intussen de olijven in kleine schijfjes en de zontomaat in stukjes. Ris de tijmblaadjes met een vork van de takjes. Snij de salie en de rozemarijn in fijne stukjes. Snij de sardientjes in hele kleine stukjes of prak ze fijn.

Klop de eieren in een kom los. Voeg de sardientjes, olijven, zontomaatjes en de kruiden toe en meng het geheel goed door elkaar. Giet daarna het mengsel bij de uien in de koekenpan. Bak de omelet op een laag vuur tot de onderkant lichtbruin is.

Laat dan de omelet op een bord glijden, leg hem omgekeerd in de pan en bak ook de andere kant lichtbruin. Serveer de omelet in punten gesneden.

Garneertip: meng een beetje olijfolie door wat rucola en serveer dat bij de omelet.

Buon Appetito!

photography (4)

 

 

Wil je meer ideeën, inspiratie en recepten om de werking van je hersenen te verhogen? Doe dan mee met de 10 days of happiness. en ontvang gratis 10 dagen lang super waardevolle informatie en tools in je inbox! Deelname is gratis! Aanmelden kan via onderstaand formulier

 

 

 

mentaal fit

 

Have your say