Waarom duurt herstel na een burnout zo lang?

vermoeid_stress

Waarom optimaliseren, waarom is dat zoveel geduld hebben?

 

hmm.. is jarenlang blijven aankloten wat je wil dan?

 

 

Een klant die bij mij een coachingstraject volgt schreef me afgelopen week dit.. ´geduld is een vreemd ding als je aan herstel ruikt… dan ben je het ineens zat en wil je vol gas geven´

En ik vond dit zo herkenbaar maar dit is ook zo gevaarlijk, daarom wil ik hier iets over schrijven. Je bent namelijk niet zomaar in een burnout terechtgekomen. Vaak heb je dan al jaren veel te zware belasting op je schouders gedragen en daar maar steeds niet naar geluisterd. Heb je op je tanden gebeten. Ben je doorgegaan.

Dat heet wilskracht.
Denk je.

In lichaamstaal heet dat jezelf volledig uitputten.
Alle reserves volledig opbranden.

Tot de eindstreep en ver daaronder.

De weg terug is lang.
Maar geduld zit niet in je aard. Je bent gedreven, die rechtervoet wil gewoon dat gaspedaal weer intrappen.

Wat een klap heb je gehad. En wat zat je diep.

Dan op een dag wordt het weer licht.

Voel je de zon weer in je ziel. Merk je dat je lichaam weer energie produceert in plaats van vermoeidheid.

Je ruikt aan herstel.

En dan begint het te kriebelen.

MAAR!!

Daar ligt ook gelijk het gevaar! Als je er jaren over hebt gedaan om jezelf zo uit te putten, zul je er ook lange tijd over doen weer op 100 procent te kunnen draaien. En wil je voor lange tijd vol gas geven, dan is het belangrijk dat je je herstelproces respecteert. Anders lig je binnen no time weer op je snufferd.

Ik zie het vaak gebeuren.

Mensen die eenmaal een burnout hebben opgelopen en niet goed door het herstelproces zijn gegaan, zie je om de twee a drie jaar opnieuw ondersteboven gaan. Je lichaam krijgt de kans niet om tot 75% prestatiekracht te komen. Want op het moment dat je vanaf zero dan je prestatiekracht eindelijk op 25% krijgt, gaat die voet weer op het gaspedaal.

Ja maar ik voel me toch goed?
Dat klopt, maar je hebt nog geen reserves. Dus bij pech heb je direct weer issues.

Optimaliseer jezelf! Aanhoudend. Bij voedingssupplementen zie je vaak een ADH staan.  Dat staat voor een Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid. Maar dat is iets heel anders dan Optimale Dagelijkse Hoeveelheid. Weet je wat het verschil is? De Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid is voldoende om nét onder de gevarenradar te blijven. Om net niet ziek te worden, om nét te kunnen blijven presteren. De Optimale Dagelijkse Hoeveelheid is iets anders. Dat is ver onder de gevarenradar blijven, langdurig goed en sterk in je energie zitten, fysieke en mentale kracht voelen en daardoor nog meer energie genereren, op tijd op de rem trappen, de waarde van ontspanning kennen, Zijn in het moment, geluk ervaren. En niet voor 1 of 2 dagen, maar door de bank genomen.

Ga jij voor de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid of voor de optimale dagelijkse hoeveelheid? Dan respecteer jouw herstelproces. Wees trouw en loyaal aan de boodschappen die je lichaam en ziel je geven. Mentale denkprocessen kunnen niet op tegen deze intelligente vormen van zijn, trust me. Wil je gezond en vitaal oud worden? geef herstelprocessen dan een kans en luister naar het leven zelf. Behandel jezelf met geduld en met vriendelijkheid. Go with the flow.

 

 

2 comments

  1. Elly - 4 maart 2017 09:18

    Lieve Annemarie, wat heb je dit goed beschreven. Dank je wel. Ja, geduld …
    Ik wil ook sneller dan ik kan, maar weet nu dat ik moet luisteren naar mijn lichaam. Respect hebben voor jezelf is reuze belangrijk, maar ook voor je lichaam. Het is tenslotte ook je voertuig.
    We onderhouden soms onze fiets of auto beter dan ons zelf.

    Beantwoorden
    • Annemarie - 21 maart 2017 13:37

      Dankjewel Elly. Ja absoluut waar wat je schrijft! Bij onze auto laten we het wel uit ons hoofd deze diesel te geven terwijl de brandstof waar hij het goed op doet benzine is..

      Beantwoorden

Have your say