Serotonine zorgt voor Zen in je leven

harmony-1229893_1920

Voor Zen in je leven heb je Serotonine nodig

 

Serotonine is een neurotransmitter. Een belangrijke! Serotonine maakt het mogelijk dat je plezier te ervaart. Dat je je goed voelt over jezelf. Is je serotonine niveau sterk, dan voel je je levendig. Ben je enthousiast. Durf je nieuwe uitdagingen aan te gaan.  

Serotonine staat ook gelijk aan kalmte, aan complete rust.
Tijdens je slaap zorgt serotonine ervoor dat je brein zich kan herstellen. Opnieuw kan opladen. Zodoende begin je iedere dag weer met een frisse nieuwe start!

Is je brein herstelt en in balans, dan merk je dat het ook veel makkelijker wordt om gewicht te verliezen.

Als we ouder worden nemen de serotoninespiegels af.
Wat je als eerste merkt is dat je stemming verandert. Dopamine en GABA tekorten hebben veel effect op je stemming en hoe je je voelt. Serotonine tekort is echt anders en nog duidelijker aanwezig. In plaats van je uitgeput voelen (laag dopamine) of angstig (laag GABA),  voel je je zonder serotonine afgevlakt en weinig tot niets.
De stereotype beelden zien van mensen op leeftijd die zich knorrig, afstandelijk en teruggetrokken gedragen. Een typisch voorbeeld dat iemand zijn serotonine volledig heeft opgebrand. 

Slaapproblemen, maar ook depressie hebben een relatie met lage serotonine spiegels. Dit heeft ook invloed op gewichtstoename, want stemmingswisselingen kunnen leiden tot verkeerd eetgedrag. Deze schommelingen bevorderen de drang naar specifieke voeding waardoor je  last krijgt van ´cravings´. Eigenlijk is zo’n eetbui waar je dan in terecht komt pure zelf-medicatie. Want wanneer je dan voldaan bent kan het tijdelijk heel goed een gunstig effect hebben op je stemming.

Heb je bijvoorbeeld wel eens gezegd ´als ik me down voel ga ik eten?´  Als dit zo is, denk dan eens na over wát je eet tijdens zo´n dip. Wanneer je serotonine laag is, is de kans vrij groot dat je veel zoute snacks eet. Want eigenlijk zorgen enkelvoudige koolhydraten en zoute voedingsmiddelen voor meer energie, bestrijden ze vermoeidheid en helpt het ook daadwerkelijk de opgeslagen serotonine vrij te geven.

Maar al geven sterk gezouten koolhydraten, zoals chips bijvoorbeeld, je de boost die je nodig hebt, ze geven je niet de voeding die je lichaam zo heel hard nodig heeft.

Je serotonine niveau verhogen kan op verschillende manieren. Je kunt leren hoe je zonder dikmakende voeding uit een negatieve stemming komt. Zo kun je je ongezonde eetgewoonten stap voor stap veranderen. Ook kun je leren hoe je je nachtrust kan verbeteren, zodat je hersenen kunnen rusten en herstellen. Hierdoor maak je de volgende dag betere voedingskeuzes.

Heb je een laag serotonine niveau, dan is tryptofaan van vitaal belang!  Dit omdat tryptofaan de aanmaak van serotonine in de hersenen bevordert.

 

serotonine aanmaak

 

Tryptofaan is een aminozuur wat belangrijk is voor de hersenen, maar ook voor het lichaam! Je lichaam kan zelf tryptofaan niet aanmaken. Dus om serotonine aan te maken is het nodig voeding te eten die veel tryptofaan bevat. Dit is bijvoorbeeld avocado, eieren (biologische scharreleieren), cottage cheese, yoghurt, bananen etc. Probeer deze voedingsmiddelen zeker op te nemen in je eetpatroon.

Ook kruiden zijn heilzaam. Sommige kruiden werken als antidepressiva en verhogen op een natuurlijke manier het serotonine niveau. Goede keuzes zijn saffraan, munt, dille, anijs en kurkuma.
Veel voedingsmiddelen die rijk zijn aan tryptofaan leveren in normale porties geen enorme hoeveelheden tryptofaan op. Dus wanneer je echt tekorten hebt zou je enorm veel daarvan moeten eten. Een andere manier om tryptofaan en andere serotonine-verhogende voeding binnen te krijgen (zonder calorieën) is door het innemen van voedingssupplementen. Doe dit wel altijd in overleg met iemand die hier kennis van heeft. Sommige supplementen kunnen een interactie hebben met medicijnen.

Wil je ervoor zorgen dat je voldoende serotonine via je voeding binnenkrijgt? Kijk dan eens of onze online food experience iets voor jou is. Meer informatie daarover vind je hier: Online Food XP 

 

Have your say